Piacra bocsátani az otthonunkat meglehetősen stresszes és kényelmetlen lehet egy olyan ember számára, akinek nincs gyakorlatra ingatlaneladásban: az otthonunkba heteken keresztül idegen embereket kell beengednünk, aminek mindenkor szalon- és bemutatóképesnek kell lennie, nem is beszélve az alkudozásról, sorozatos kudarcokról, amik egy pillanat alatt alááshatják minden reményünket, bizodalmunkat. Ráadásul, ha gyerekeid vagy házillataid vannak, a stressz csak tetéződik.
A legnagyobb vevői érdeklődésre ugyanakkor csak az első néhány hétben számíthatunk: ha ezt az időszakot nem ragadjuk meg otthonunk eladáshoz, úgy "termékünk" (otthonunk, eladó ingatlanunk) egyre inkább legördül, parkoló pályára kerül a piacon, és az idő múlásával egyre nehezebb lesz eladni.
Persze az értékesíthetőséget mindenkor a mutatósság, piacképesség (jól forgalmazhatóság) és árazás hármasa határozza meg, azonban a következő kipróbált technikák sokat segíthetnek abban, hogy mielőbb olyan vételi ajánlatot kapjál, ami megközelíti az általad kért árat.
Tekerd fel a szőnyeget, és fényesítsd ki a padlót! A csupasz padló miatt nagyobbnak látszanak a terek.
1. Szerezz be egy tárolót!
Talán te is azt gondold, hogy otthonod rendbe tételének legegyszerűbb módja, ha mindent bedobálsz a gardróbba, az eldugott, kisebb helyekre, fülkékbe, zegzugokba. Rossz ötlet: bárki, aki vételi szándékkal megnézi az otthonodat, ellenőrizni fogja a tárolóhelyeket. A rendezetlen, túlzsúfolt helyek csak azt bizonyítják, hogy a te otthonod híján van ezeknek. Ehelyett helyezd el egy tárolóban azokat a dolgaidat, amikre nincs szükséged abban az időszakban, amíg a lakásodat árulod. Mi az általános szabály? A nyaralási, születésnapi és ünnepi dekorációkat, az ajándékba kapott WC-keféket és házdíszeket, a babafelszereléseket, szezonális ruhákat, kacatokat és soha nem használt elektromos grillsütőket távolítsd el otthonról!
2. Fotók és berendezés
A statisztikai adatok azt mutatják, hogy a vevők kétszer nagyobb eséllyel néznek meg egy ingatlant, ha a hirdetésünk hat vagy annál több képet tartalmaz. Ezért nagyon fontos, hogy milyen fotókkal hirdetjük az ingatlanunkat, menyire vannak tompítva az esetleges hibák és kiemelve az erősségek, hiszen a potenciális vevőnk innen szerzi az első benyomásokat. Így még a legszebb otthon esetében is érdemes átgondolni, mit fotózzunk, mit hová tegyünk, esetleg hogyan rendezzük át a helyiségeket annak érdekében, hogy minél inkább felkeltsük a vevők érdeklődését.
3. Találd meg a jó ingatlanügynököt!
Ne bérelj fel egy ingatlanügynököt csak azért, mert egy csapatban fociztatok, egy iskolába jártatok vagy mert a szülővárosodból való! Mi számít igazán? Az eladásszám. Ez mutatja meg a leginkább, hogy az ügynök milyen tapasztalt, és milyen gyorsan képes eladni az otthonodat. És nem mellékes az sem, hogy mennyire ismeri a környéket, illetve körbejárva a lakásodat, elmondja-e pontosan, hogy mit fognak szeretni és mit fognak utálni a vevők. Bizonyosodj meg róla, hogy az ügynök fogja-e hirdetni az ingatlanodat az online felületeken, és ha igen, milyen formában, milyen fotókkal. Emellett fontos az is, hogy olyan ügynököt válassz, aki professzionálisan használja a vevők felhajtásához a közösségi médiát. A tapasztalat az, hogy Magyarországon még az igazán nagy és neves ügynökségek is igen kezdetleges formában, már-már amatőr módon használják ezt a lehetőséget, márpedig neked mint eladónak az az érdeked, hogy az ügynököd minél több potenciális vevőhöz jutassa el az ingatlanodat a lehető legrövidebb időn belül.
4. Hirdess saját magad!
Ne hagyatkozz csak az ügynöködre! Tudasd a környezeteddel eladási szándékodat, használd személyes kapcsolataidat, és küldd el hirdetésedet barátaidnak, családtagjaidnak! Sohasem tudhatod, hogy melyik barátod vagy távoli rokonod akad rá a vevődre. Az is megfontolandó, hogy szomszédjaidnak, lakókörnyezetednek vagy lakóközösségednek is elküldöd a hirdetést.
5. Személytelenítés
Ki nem látott már olyan hirdetést, ahol a hirdetési fotókon láthatók frissen mosott ruhák vagy éppen szennyesek, a személyes használati tárgyak a szobákban, a tisztálkodó eszközök a fürdőszobákban. Magam már olyan hirdetést is láttam, ahol a fotón a család éppen a TV előtt ült. Mindez hiba. Nem csak esztétikailag mutat rosszul, de a tulajdonos személyes kötődése gátolja a vevő személyes kötődésének kialakulását. Sokan már akkor is nehezen tudják elképzelni, hogy a megtekintett ingatlan egyszer majd az ő otthonuk lesz, ha a falat a tulajdonos esküvői, illetve családi képei borítják. Ezért, ha nem túl bonyolult és nem okoz különösebb lelki megpróbáltatást, a személyes tárgyakat és családi képeket ideiglenesen tegyük félre!
6. Egy kis frissítés
Eladás előtt semmiképp se ess túlzásba a lakás átalakításában! Megvan ugyanis az esélye, hogy sohasem kapod vissza a pénzedet. Koncentrálj inkább a kisebb frissítésekre, különös tekintettel a konyhára és fürdőszobára, ahol a legnagyobb valószínűséggel lehet kis befektetésekkel jól látható átalakításokat, frissítéseket eszközölni. Egy új mosdó vagy mosogató, egy kisebb szekrény vagy világítótest, egy zuhanyzófüggöny vagy kéztörlő nem nagy befektetés, mégis azonnal, jól láthatóan átalakítja a helyiséget. Ahelyett, hogy több millió forintot elköltenénk a konyha teljes átalakításra, új zuhanykabinra vagy páraelszívóra.
7. Világíts!
Egy sötét, rosszul megvilágított otthon nyirkosságot és depressziót sugall. Tegyük világosabbá otthonunkat természetes vagy mesterséges fények használatával. Vegyél nagyobb teljesítményű izzókat vagy húzd el a függönyöket, ereszd fel a redőnyöket! Egy világosabb falfestéktől is fényre derülhet a szoba.
8. A külső az első
Az otthonod külseje tipikusan az első dolog, amit a vevő mind személyesen, mind a hirdetésekben megtekint. Ha a külső fotók nem mutatnak jól, lehetséges, hogy a potenciális vevő meg se nézi a beltéri fotókat. Tegyél rendet az udvaron! Vágd le és rendezd a sövényt, frissítsd a talajtakarót és nyírd le a füvet! Gondolkozz el, hogy szükséges-e magas nyomásó vízsugárral lemosni a falakat, a járdát, a fel- és behajtót vagy a házad előtti utat! Legyen rendezett a bejárati ajtó, az ablakkeret és a redőny! A legkisebb dolog is számít. A bejárathoz közel elhelyezett virágok például színt és rendezettséget kölcsönöznek, sokkal barátságosabbá tehetik otthonunkat.
9. Ne hagyd figyelmen kívül a tényeket!
A tavasz és a nyár tipikusan a legalkalmasabb évszakok otthonod eladásához. Persze körültekintőnek is kell lennünk, hiszen ilyenkor több eladó ingatlan is van, és a vásárlók jobban tudnak válogatni. Jól árazni is fontos. Csak azért, mert elképzeltünk magunknak egy bizonyos összeget, egyáltalán nem biztos, hogy valóban ér is annyit az ingatlanunk a piacon. Mérd fel a környező ingatlanok árát, kérj ajánlatot néhány ügynöktől, és csak akkor tárgyalj a saját ügynököddel, amikor már van valamiféle tudásod az ingatlanod valós és reális értékéről!